Monday, October 25, 2010

Tokek Terbesar di dunia.??aku kayaaaaa


KAWASAN hutan yang berada di perbatasan antara Siemanggaris, Nunukan dan Serudong , Malaysia ternyata masih menyimpan berbagai potensi flora dan fauna yang selama ini belum banyak diketahui masyarakat.

Baru-baru ini di perbatasan kawasan tersebut, ditemukan seekor tokek yang diklaim memiliki berat hingga 64 kilogram. Tokek tersebut ditemukan salah seorang remaja, warga negara Malaysia yang tinggal di Kalabakan, tak jauh dari perbatasan Indonesia .

Arbin, warga Tawau , Malaysia , yang sempat mengabadikan gambar tokek itu menceritakan, awalnya si remaja pemilik tokek itu berjalan-jalan di kawasan hutan. Ia memang memiliki niat untuk mencari tokek.

“Karena di Malaysia ini sedang heboh orang mencari tokek. jadi si remaja ini juga ikut mencari tokek ke hutan,” kata Arbin, yang ditemui di Tawau, Senin (3/5) malam lalu.
Saat sedang berburu tokek itulah, secara tidak sengaja si remaja ini menemukan tokek berukuran raksasa.

“Awalnya dia takut juga kerana besarnya seperti buaya. namun dilihat ternyata tokek dan dia sudah tidak dapat bergerak keranabegitu besar. Tokek itu dipikul dan dibawa pulang,” katanya.
Tokek itu kini masih tersimpan di rumah nya, di Kalabakan. Setiap hari, haiwan tersebut harus diberi makan daging terutama hati ayam untuk terus bertahan hidup.
Sebenarnya sudah ramai calon pembeli yang datang melihat tokek itu. Namun hingga kini belum ada perjanjian harga antara si penjual dan pembeli.

“Itu sudah pernah ditawar 2.300 juta ringgit Malaysia tapi dia tidak mahu lepas. Katanya mahu mencari orang yang boleh membeli dengar harga yang lebih tinggi lagi,” katanya.

Di Malaysia khususnya di Tawau, para remaja banyak yang menghabiskan waktunya untuk mencari tokek.

“Pernah waktu ada perkemahan, anak-anak di sana menangkap sembilan ekor tokek. Tapi masih kecil-kecil semuanya,

Tokek memang memiliki sejumlah manfaat. Misalnya kulitnya boleh dibuat berbagai aksesori lelaki dan wanita seperti tas, dompet dan sebagainya. Sementara ada juga manfaat tokek yang mampu mengubati penyakit asma.

Konon kabarnya di Cina dan Thailand sedang dikembangkan suatu ubat HIV/AIDS yang terbuat dari haiwan tokek ini. Bahagian dari tokek yang dapat dmanfaatkan untuk ubat adalah bahagian lidahnya.
Secara tradisional, daging tokek bermanfaat untuk mengubati penyakit asma dan penyakit kulit bahkan di beberapa negara ada yang mempercayai bahawa memakan daging tokek dapat bermanfaat sebagai ubat penambah gairah seksual bagi kaum lelaki

2 comments:

X-Men Logo 2